Nasza konferencja organizowana jest w ramach ogólnoświatowej inicjatywy World Usability Day (Światowy Dzień Użyteczności), zapoczątkowanej przez Usability Professionals Association, stowarzyszenie zrzeszające profesjonalistów branży UX z całego świata.
Dolnośląska edycja WUD organizowana jest przez Koło Naukowe Fusion działające
w ramach Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS. WUD to doroczne, edukacyjne wydarzenie non-profit, poświęcone tematyce UX oraz Usability, które odbywa się na świecie już po raz 10. Jego celem jest popularyzacja wiedzy na temat projektowania użytecznych produktów i usług. Każde z nowych rozwiązań technologicznych w swoim założeniu ma na celu polepszanie ludzkiego życia oraz pomoc w jego pełniejszych doświadczaniu. Użyteczność oznacza wyzbycie się uczucia bezradności w obliczu produktów i usług, z których nie wiadomo jak skorzystać.
Konferencja WUD na Uniwersytecie SWPS 2015 harmonogram
Użyteczność to technologia w służbie człowieka, a nie utrudnienie codziennego funkcjonowania. WUD stawia sobie za zadanie udowodnienie właśnie takich tez jak te sformułowane powyżej.
Co roku WUD kieruje się innym motywem przewodnim - tym razem jest to słowo innowacja. Innowacja może powodować wiele różnych skojarzeń i znaczyć co innego dla każdej osoby, ale chyba większość z nich zgodzi się, że innowacje dotyczą przede wszystkim wynalazków, zmian w produktach i usługach, które mają na celu ulepszenie aktualnej sytuacji, ale także kreatywne rozwiązywanie znanych już problemów.
Innowacje w UX oznaczają, że ludzie mogą robić dokładnie to co chcą i czego potrzebują za pomocą technologii, produktów i usług, które wzbogacają ich doświadczenia.
Dlatego myśl przewodnia towarzysząca całej naszej konferencji brzmi: W PRZESTRZENI INNOWACJI.
Uczestnicy naszej konferencji mogą spodziewać się prelekcji z częścią praktyczną w postaci prezentacji case’ów firm związanych z branżą UX. Ponadto zaplanowane są warsztaty prowadzone przez specjalistów i praktyków z całej Polski.
Konferencja WUD na Uniwersytecie SWPS 2015 prelegenci
- Julita Koszur prodziekan do spraw dydaktycznych, Uniwersytet SWPS Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu
- Gosia Fiedorow - Polidea Gosia Fiedorow jest projektantką interfejsów aplikacji mobilnych w Polidei, gdzie pracuje w interdyscyplinarnych zespołach projektowych. Skończyła Wydział Wzornictwa ASP w Warszawie, dzięki temu patrzy na technologie z perspektywy wartości jakich mogą dostarczyć użytkownikom. Była jedną z organizatorek konferencji MCE 2015 poświęconej współpracy między programistami a projektantami. Organizuje cykliczne spotkania Design Practice, których celem jest stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń zawodowych.
- Tomasz Karwatka - Divante Prezes Zarządu Divante, Grupa Tell, firmy kompleksowo wspierającej sprzedaż on-line. Współtworzył i inwestował w kilka spółek internetowych, które odniosły sukces. W latach 2004-2008 aktywnie promował pojęcie usability w branży interaktywnej. Współorganizował pierwszy polski World Usability Day. Z projektami internetowymi związany od 1999 roku.
- Krzysztof Podruczny - Allegro Krzysztof projektuje aplikacje i bada użyteczność od 2011 roku. Pracował zarówno dla start-up’ów jak i dla większych firm jak eBay Classifieds, PKN Orlen czy NK.pl. Aktualnie jest projektantem w Allegro, gdzie pracuje nad rozwojem aplikacji mobilnych. Utrzymuje także serwis UX Starter – bazę przydatnych materiałów dla osób zajmujących się User Experience.
- Tomasz Jankowski Absolwent Business School Brytyjskiego University of Strathclyde gdzie zdobył tytuły Bachelor of Arts oraz Masters of Science. Ukończył również MBA amerykańskiego University of Illinois. Doświadcznie zawodowe zdobywał w miedzynarodowych firmach z branży budowlanej w Wielkiej Brytanii i Polsce na stanowiskach kierowniczych i dyrektrorskich związanych z obszarami zarządzania łancuchem dostaw, zakupów, customer service, produkcji i marketingu produktowego. Obecnie Prezes Zarządu wrocławskiej spółki P4 Solutions Sp. z o.o. gdzie odpowiada za całość wdrożenia serwisu www.stukpuk.pl - największego Internetowego Marketu Budowlangeo w Polsce. Teoretyk, praktyk, fascynat i pasjonat wszytskiego co związane z e-commerce. Prywatnie narciarz i fan backpackingu po bezdrożach Azji.
- Jacek Popko - UsabilityLAB Absolwent wydziału Zarządzania i Informatyki na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Od 1999r realizuje projekty internetowe, najpierw pod marką własnej agencji interaktywnej, obecnie przekształconej do firmy konsultingowej Usability LAB. Realizował badania i projektował dla Alior Bank, Carrefour, Cisco, DM BOŚ, Eden Springs, Empik, Eurobank, LUX MED, Orange, Santander Consumer Bank, Statoil, VB LEASING, Miasto Wrocław. Należy do międzynarodowych organizacji The Interaction Design Foundation oraz ACM: SIG-CHI, które łączą specjalistów z obszaru User Experience i wyznaczają standardy obowiązujące w branży. Prywatnie mąż i tata (4-letniej córki Igi, która nie przestaje go zaskakiwać spostrzeżeniami o naturze tego świata – często celnymi nie mniej niż przemyślenia Miesa Van Der Rohe).
- Maciej Rudziński - Brain Tracking Maciej jest jednym z pierwszych neurokognitywistów, założycielem firmy Brain Tracking, zajmującej się tworzeniem technologi neuromarketingowych, prowadzeniem badań i machine learning-iem. Stworzył metodę pomiaru emocji z wykorzystaniem EEG, pozwalającą na uzyskiwanie rzetelnych wyników dla pojedynczych badanych i technikę łączenia danych ET z danymi fizjologicznymi do badań reklam i usability. Wykonywał projekty między innymi dla TP, TVP, Prowidenta i Orange. Obecnie buduje aplikacje wykorzystujące pomiar emocji dla konsumentów.
- Stanislaw Eysmont - GOG.COM Ponad 8 letnie doświadczenie w projektowaniu Serwisów Internetowych i badaniach UX, od Start-upów po platformy e-commerce. Uważa że podczas projektowania UX najważniejsze jest zrozumienie potrzeb człowieka. Zwolennik Design Thinking i Lean w projektowaniu innowacji. Obecnie pracuje jako Straszy UX Designer w GOG.COM spółce córce CD Projekt. Jest wielkim fanem Startup Weekendów i filmów z Jamsem Bondem.
- Łukasz Miazgowski - UsabilityTools Odpowiada za rozwój produktu w zespole @UsabilityTools, gdzie na co dzień stara się usprawnić niemoderowane badania użyteczności stron i aplikacji webowych. Łukasz odpowiedzialny jest również za rozwiązania mobilne w @KatalpaIT, gdzie tworzy funkcjonalne aplikacje dla biznesu. Lubi słuchać i przekształcać pomysły w rzeczywiste rozwiązania. Specjalizuje się w rozwoju oprogramowania, prototypowaniu oraz wdrażaniu przejrzystych procesów ułatwiających codzienną pracę. W wolnych chwilach uwielbia jeździć na rowerze, grać w kosza oraz podróżować po Europie.
- Andrzej Bogatko Projektant z ośmioletnim doświadczeniem w branży interaktywnej. Projektuje i doradza korporacjom oraz małym i średnim przedsiębiorstwom. Specjalizuje się w zakresie tworzenia platform e-commerce oraz cyfrowych usług, ze szczególnym uwzględnieniem B2B. Wykładowca studiów podyplomowych w Akademii Leona Koźmińskiego. Pomysłodawca i współorganizator Global Service Jam we Wrocławiu. Absolwent Projektowania Usług SWPS (School of Form) w Poznaniu.
- Szymon Janiak - OORT Ekspert w zakresie marketingu oraz public relations. Obecnie Chief Marketing Officer w OORT – międzynarodowej spółce z sektora IOT, która opracowała unikalną technologią umożliwiającą zmianę dowolnych produktów w inteligentne. OORT, działając głównie na rynku amerykańskim, zdobył dotychczas 11 nagród – m.in. otrzymał tytuł Cool Vendor in SmartHome przyznawany przez globalną firmę doradczą Gartner najbardziej obiecującym spółkom technologicznym. Wykładowca na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie SWPS.
- Piotr Źrołka - PiLab Projektant i doradca. Ma ponad pięcioletnie doświadczenie w service design, UCD i usability testing. Piotr wykorzystuje wiedzę z zakresu użyteczności i analizy biznesowej w pracy z klientami. Obecnie współtworzy platformę Business Intelligence nowej generacji, służącą do odkrywania, wizualizacji i analizowania danych. Praktyk prowadzący wykłady na Uniwersytecie Wrocławskim. Pracował dla i z: Blue Media, Bank Zachodni WBK, F.Hoffmann-La Roche Ltd, Genentech Inc, Volvo.
- Ziemowit Poniewierski Ziemowit Poniewierski to producent i projektant gier komputerowych. Uczestniczył między innymi w produkcji pierwszej polskiej gry MMO „Mimesis Online”, gry RPG typu open-world „Two Worlds” oraz w szeregu przedsięwzięć dedykowanych sieciom społecznościowym i platformom mobilnym, w tym „Pirates Saga” oraz „Doomsday Preppers”. Specjalista od mechaniki RPG i monetyzowania gier freemium. Na co dzień kolekcjoner starych komputerów i konsol, autor artykułów o historii gier komputerowych w magazynie PIXEL oraz materiałów zamieszczanych w sieci pod szyldem myheadisretro.
Konferencja WUD na Uniwersytecie SWPS 2015 Komitet Organizacyjny
- Michał Wójcik
- Paulina Jerzycka
- Agata Kownacka
- Łukasz Kosturek
- Rafał Węgrzyn
- Szymon Szczerba
- Grzegorz Markowicz
Konferencja WUD na Uniwersytecie SWPS 2015 program
- Otwarcie konferencji - Julita Koszur
- Gosia Fiedorow - "Wszystko się da"-czyli jak tworzymy zespoły otwarte na współpracę "Polidea to firma IT, w której projektanci i programiści wspólnie tworzą produkty technologiczne. Pod jednym dachem budujemy przestrzeń dla innowacji i kreatywnego rozwiązywania problemów, chociaż czasem kończy się to nieporozumieniami i konfliktami. W mojej prezentacji opowiem o tym jak metodą prób i błędów nauczyliśmy się ze sobą komunikować, inspirować się do niestandardowych rozwiązań i nie bać się zmian."
- Tomasz Karwatka - Jak zmienić świat i nie oszaleć - wyznania starego UXa "Podczas mojego wystąpienia postaram się odpowiedzieć (chociaż częściowo) na pytanie, które nurtuje mnie od dłuższego czasu. Jestem związany z UX od blisko 12 lat. W tym czasie brałem udział w projektowaniu niezliczonych serwisów, portali, startupów, aplikacji. Dziś chciałbym podzielić się z Wami wiedzą, która pomoże Wam uniknąć pułapek i szybciej osiągnąć satysfakcję z efektów pracy."
- Szymon Janiak - IOT jako powolna śmierć dla manualnego UX. "Smartfon dla większości z nas stał się nieodzownym elementem codzienności. Coraz większa liczba usług realizowana jest za jego pośrednictwem. Punktem zwrotnym w historii będzie dla nas IOT, ponieważ nagle będziemy mogli kontrolować otaczające nas przedmioty za pomocą aplikacji. Świat manualnych interfejsów dobiega końca, czas na nowy wymiar UX."
- Maciej Rudziński - Emocjonalne spojrzenie na eye tracking. Czemu nie wszystkie spojrzenia są dobre i dlaczego widać to dopiero po integracji ET z EEG. Prezentacja będzie poświęcona zaprezentowaniu analizy i wizualizacji "łączonych" danych ET i EEG w przeciwieństwie do tylko wspólnie nagrywanych. W ramach prezentacji zostaną zaprezentowane wyniki badania strony internetowej dla dużej polskiej firmy. Głównym celem prezentacji jest zaprezentowanie jak różne mogą być znaczenia fiksacji i ile da się z nich wyciągnąć informacji po połączeniu z innymi metodami pomiaru. Wykład będzie przydatny także dla osób korzystających z ET bez dodatkowych urządzeń.
- Jacek Popko & Tomasz Jankowski - Trudny klient czy trudny UX?
- Krzysztof Podruczny - Animacje w interfejsach użytkownika Animacje mogą wywoływać uśmiech na twarzach użytkowników jak również szkodzić użyteczności samego produktu. Na prezentacji dowiecie się kiedy warto je stosować, kiedy lepiej ich unikać oraz w jaki sposób można je prototypować.
- Stanislaw Eysmont - Lean UX - Wykorzystanie Lean Startup w projektowaniu User Experience
- Łukasz Miazgowski - Oh my gosh, I'm being tracked! Czyli wykorzystywanie narzędzia Session Recording w codziennej pracy UX Designera.
WARSZTATY WUD
- Piotr Źrołka & Andrzej Bogatko - Przyjdź i zmień urząd - wstęp do projektowania usług "Innowacja czai się tuż za rogiem. Aby zaistniała wystarczy jedynie stworzyć jej warunki. Na warsztatach będziesz miał okazję, żeby zmierzyć się z projektowaniem i prototypowaniem usług dla Urzędu Poczty Polskiej. Wykorzystaj klocki LEGO, by zmienić spojrzenie na świat i dziś zamień w możliwe to, co jeszcze wczoraj było niemożliwe."
- Stanislaw Eysmont - Design Thinking - Jak wprowadzić empatie do pracy UX Designera Design Thinking to metoda tworzenia innowacji w oparciu o zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Na warsztatach skupisz się na zrozumieniu użytkownika, spojrzysz na jego potrzeby i problemy z różnych stron tak aby dostarczyć mu jak najlepszy produkt czy usługę.
- Ziemowit Poniewierski - "Zabawa w służbie, czyli gry na poważnie"